Presentation

Lisbeth Claesson föddes 1946 och växte upp i ett rött hus i utkanten av den lilla bohuslänska orten Jörlanda. Hennes far var brevbärare och hennes mor arbetade i hemmet och senare i affär.

Lisbeth var tidigt intresserad av bild, skapande och färger. Hon gick en utbildning i vävning i Kungälv där hon träffade läraren och textilkonstnären Maria Spak, som hon senare kom att praktisera hos och som rådde henne att söka in på Konstindustriskolan.

Lisbeth kom in på Konstindustriskolan i Göteborg 1966, andra gången hon sökte. Våren innan dess hade hon träffat Ulf Claesson, som hon senare gifte sig med. 1971 föddes deras första barn och strax efter tvillingfödsel 1974 flyttade familjen från Göteborg till Trollhättan, innan flytt till eget hus i dalsländska Åsensbruk 1978.

Sin första egna utställning hade Lisbeth i ett garage i Stenungsund 1973, där hon visade ett tiotal akvareller. Hon deltog även i en kyrklig utställning i början av 70-talet i Göteborg där hon visade tre vävar med motiv ur Jesus liv. Dessa vävar och tre ytterligare i samma serie köptes senare och finns än idag i Skålleruds församlingshem.

Tidigt i sin konstnärsgärning målade Lisbeth med akvarell, ofta realistiskt återgivna naturmotiv. I Dalsland träffade hon andra konstnärer i Skållerudsgruppen och tillsammans ställde de ut i Linddalens skola i början av 80-talet. 1987 blev hon medlem i Dalslands konstnärsförbund och deltog därefter vid samtliga höst- och sommarsalonger i Dalslands konstförenings regi under 30 år.

Hon deltog också i 19 andra samlingsutställningar och medverkade i Konstvandring i Dalsland 15 gånger. Mellan 1986 och 2015 visades Lisbeths konst på 24 separatutställningar, däribland två gallerier i Stockholm, Åmåls konsthall, ett flertal bibliotekshallar, konstföreningar och andra utställningslokaler.

Lisbeth målade med akvarellfärger fram till 2001 då hon gick över till olja, vilket hon fortsatte med fram till 2012. Därefter arbetade hon med linoleumtryck under en period och gjorde även ett träsnitt, varefter hon återgick till att måla akvarell. Nu kom Lisbeth också att göra collage i stor utsträckning, ofta med inslag av utsnitt av egna akvarellalster från 80- och 90-talen, tillsammans med en rad olika tekniker.

I perioder arbetade Lisbeth i vävstol med stora bildvävar. Efter en inspirerande resa till Egypten 1996 gjorde hon flera större vävar med landskapsmotiv. I en del bildvävar använde hon garn från ull som hon själv kardat, spunnit och färgat med naturmaterial som lavar eller löv. I andra använde hon trasor från gamla jeans och bomullsskjortor.

Från realistiska naturmotiv i akvarell utvecklade hon bildskapandet. En period målade hon stilleben av glasskärvor som hon ställde upp i sin ateljé. Med tiden blev uttryckssättet friare med i färg och form mer stiliserade bilder av människor och natur. Under senare delen av sin gärning blandade Lisbeth ofta både motiv och tekniker i samma bild.

Hon skissade gärna människor i sin närhet i vardagssituationer, liksom djur och senare inte minst musiker under konserter. Skisserna användes sedan i olika konstverk.

Lisbeth skrev även dikter och har gett ut två egna diktsamlingar, som även är illustrerade med egna verk. Hon bidrog även med bilder och dikter till utgivningen av poeten Karl Karlssons efterlämnade dikter, Av solguld en krans.

Månadens konstnär - Lisbeth Claesson från tv 1996.